Wstęp Protokół Połączenie Urządzenia Problemy |
Użytkowanie systemu DMX nie
zawsze odbywa się bezproblemowo, jednak praktyka
pokazuje, że w większości przypadków występowanie
problemów związane jest ze złym okablowaniem albo
błednymi połączeniami, zdarzającymi się w
przedimprezowym urwaniu głowy.... Podajemy kilka porad przydatnych przy testowaniu i uruchamianiu systemu. 1. Po pierwsze i najważniejsze: jeżeli planujesz pracę z systemem DMX, zaopatrz się w ręczny tester sygnału DMX. Przyda się przy szukaniu usterek w instalacji. 2. Zawsze używaj odpowiednich kabli. Kable mikrofonowe nie nadają się do systemu DMX. Wszyscy liczący się producenci kabli dla profesjonalnych instalacji oferują także kable dla systemu DMX (cyfrowe 110 Ohm, oznaczane także jako kable cyfrowe AES/EBU). 3. Sprawdź ciągłość połączeń w kablu i prawidłowość podłączenia żył do odpowiednich pinów we wtykach. Styki 2 i 3 zasadniczo nie powinny być zamienione, jednak w wyjątkowych przypadkach (nietypwe urządzenia) mogą wymagać zamiany. 4. Uważaj na urządzenia z 3-stykowymi złączami XLR. Wprawdzie nie gryzą, ale przy stosowaniu redukcji z 5 na 3 piny może okazać się, że ta aktualnie potrzebna przejściówka akurat została w magazynie albo gdzieś się zapodziała... 5. Sprawdź sposób uziemienia każdego urządzenia. Pin 1 złącza DMX nie powinien być połączony z obudową urządzenia. Sprawdź testerem ciągłości albo multimetrem, które urządzenie ma takie połączenie i zastosuj izolator przed tym urządzeniem (izolator to kabel z niepodłączoną z jednej strony kabla żyłą masy z pinem 1 wtyku). Połączenie styku 1 z masą obudowy powinno być jedynie w konsolecie. 6. Niektóre monitory komputerowe (jak monitor
komputera szefa firmy) przepuszczają napięcie na
złącze sygnałowe. 7. Zawsze podłączaj światła inteligentne do
zasilania odseparowanego od obwodów dimmerów i
końcówek mocy audio. 8. Utrata lub pogorszenie styku w złączach zawsze jest problemem - jest trudna do wykrycia. Zawsze stosuj najwyższej jakości wtyki. 9. Pamiętaj o podłączeniu terminatora na końcu
każdej gałęzi DMX. Wyonaj sobie przynajmniej 5
terminatorów 5-pinowych i ze 3 trzypinowe (zawsze może
zostać na końcu magistrali urządzenie 3-pinowe). 10. Oblicz obciążenie magistrali DMX i zastosuj
wzmacniacze, jeśli jest to konieczne. 11. Uważnie zaplanuj adresowanie urządzeń. Jeżeli
istnieje taka możliwość, pozwól konsolecie
wygenerować odpowiednie adresy i sporządź wydruk,
jeśli konsoleta ma taką funkcję. 12. Unikaj prowadzenia kabli DMX równolegle do kabli sieciowych i kabli z dimmerów do obciążeń. "Pożyczanie" od dźwiękowca jednej żyły w kablu multicore między sceną a stackiem nie powoduje problemów w pracy systemu. 13. Uważnie prowadź kable w pobliżu reflektorów PAR, otworów wentylacyjnych itp. Zetknięcie kabla z PAR-em może spowodować całkowitą ciemność na scenie w połowie koncertu a wymiana kabla na rampie 20m nad ziemią czasami bywa niemożliwa... Jeżeli jest taka możliwość, stosuj kable odporne na wysoką temperaturę. 14. Zalecamy używanie zasilaczy awaryjnych UPS do
zasilania konsolety lub komputera sterującego. Zaleca
się stosowanie UPS-ów on-line, w których napięcie
sieciowe jest przekształcane na stałe ładujące
akumulator i zasilające falownik, wytwarzający
napięcie wyjściowe. Zanik zasilania nie powoduje
przerwy w pracy falownika nawet na ułamek sekundy, gdyż
cały czas zasilany jest z akumulatora. 15. Czytaj dokładnie instrukcje obsługi sprzętu,
zwłaszcza bardziej skomplikowanego, jak skanery, ruchome
głowy itp. 16. Stosuj optoizolatory między konsoletą a urządzeniami. Uszkodzenie np. dimmera może spowodować nawet spalenie konsolety. |