DMX 512-Opis systemu

Problemy

Wstęp
Protokół
Połączenie
Urządzenia
Problemy
Użytkowanie systemu DMX nie zawsze odbywa się bezproblemowo, jednak praktyka pokazuje, że w większości przypadków występowanie problemów związane jest ze złym okablowaniem albo błednymi połączeniami, zdarzającymi się w przedimprezowym urwaniu głowy....

Podajemy kilka porad przydatnych przy testowaniu i uruchamianiu systemu.

1. Po pierwsze i najważniejsze: jeżeli planujesz pracę z systemem DMX, zaopatrz się w ręczny tester sygnału DMX. Przyda się przy szukaniu usterek w instalacji.

2. Zawsze używaj odpowiednich kabli. Kable mikrofonowe nie nadają się do systemu DMX. Wszyscy liczący się producenci kabli dla profesjonalnych instalacji oferują także kable dla systemu DMX (cyfrowe 110 Ohm, oznaczane także jako kable cyfrowe AES/EBU).

3. Sprawdź ciągłość połączeń w kablu i prawidłowość podłączenia żył do odpowiednich pinów we wtykach. Styki 2 i 3 zasadniczo nie powinny być zamienione, jednak w wyjątkowych przypadkach (nietypwe urządzenia) mogą wymagać zamiany.

4. Uważaj na urządzenia z 3-stykowymi złączami XLR. Wprawdzie nie gryzą, ale przy stosowaniu redukcji z 5 na 3 piny może okazać się, że ta aktualnie potrzebna przejściówka akurat została w magazynie albo gdzieś się zapodziała...

5. Sprawdź sposób uziemienia każdego urządzenia. Pin 1 złącza DMX nie powinien być połączony z obudową urządzenia. Sprawdź testerem ciągłości albo multimetrem, które urządzenie ma takie połączenie i zastosuj izolator przed tym urządzeniem (izolator to kabel z niepodłączoną z jednej strony kabla żyłą masy z pinem 1 wtyku). Połączenie styku 1 z masą obudowy powinno być jedynie w konsolecie.

6. Niektóre monitory komputerowe (jak monitor komputera szefa firmy) przepuszczają napięcie na złącze sygnałowe.
Zawsze wyłącz monitor i wyciągnij wtyczkę z gniazda przed podłączaniem go do konsolety. Sprawdż także miernikiem, czy monitor po włączeniu nie przepuszcza napięcia na wtyk sygnałowy. Zdarza się, że występuje tam napięcie sięgające 2/3 napięcia sieci i podłączanie takiego monitora do uziemionej konsolety może się różnie skończyć - od "ugryzienia" do uszkodzenia konsolety.

7. Zawsze podłączaj światła inteligentne do zasilania odseparowanego od obwodów dimmerów i końcówek mocy audio.
Włączenie naraz dwustu PAR-ów ładnie wygląda, ale spadek napięcia tym wywołany może powyłączać urządzenia inteligentne. Taki sam efekt może wywołać solówka basisty na sprzęcie 100kW na stronę...

8. Utrata lub pogorszenie styku w złączach zawsze jest problemem - jest trudna do wykrycia. Zawsze stosuj najwyższej jakości wtyki.

9. Pamiętaj o podłączeniu terminatora na końcu każdej gałęzi DMX. Wyonaj sobie przynajmniej 5 terminatorów 5-pinowych i ze 3 trzypinowe (zawsze może zostać na końcu magistrali urządzenie 3-pinowe).
Przetestuj terminatory przed podłączeniem, jeśli nie chcesz mieć dziwnych zjawisk w trakcie pracy systemu.

10. Oblicz obciążenie magistrali DMX i zastosuj wzmacniacze, jeśli jest to konieczne.
Maksymalna liczba urządzeń w gałęzi wynosi 32. Zgrupuj urządzenia pochodzące od rożnych produgentów w osobnych gałęziach, zakończonych terminatorami.
Łączenie urządzeń różnych producentów w jednej gałęzi stosuj jedynie w przypadku problemów z prowadzeniem kabli.

11. Uważnie zaplanuj adresowanie urządzeń. Jeżeli istnieje taka możliwość, pozwól konsolecie wygenerować odpowiednie adresy i sporządź wydruk, jeśli konsoleta ma taką funkcję.
Jeżeli obliczasz adresy ręcznie, rób to z wielką uwagą, gdyż łatwo jest pokryć adresy w urządzeniach. Sprawdź adresy przed uruchomieniem systemu.
Niektóre urządzenia mają odmienne sposoby adresowania. Niektóre przełączniki zmieniają inne ustawienia urządzeń, jak zamiana Pan i Tilt albo odwracanie kierunku ruchu Pan lub Tilt. Gdy takie same urządzenia znajdują się na dwóch końcach sceny, możesz odwrócić dla jednego kierunek ruchu Pan, dla lepszego efektu.
Niektóre urządzenia mają odmienny od standardowego tryb adresowania, zawsze przeczytaj instrukcję obsługi.
Niewłaściwe ustawienie jednego przełącznika może okazać się trudnym do naprawienia błędem po połączeniu i skonfigurowaniu systemu.

12. Unikaj prowadzenia kabli DMX równolegle do kabli sieciowych i kabli z dimmerów do obciążeń. "Pożyczanie" od dźwiękowca jednej żyły w kablu multicore między sceną a stackiem nie powoduje problemów w pracy systemu.

13. Uważnie prowadź kable w pobliżu reflektorów PAR, otworów wentylacyjnych itp. Zetknięcie kabla z PAR-em może spowodować całkowitą ciemność na scenie w połowie koncertu a wymiana kabla na rampie 20m nad ziemią czasami bywa niemożliwa... Jeżeli jest taka możliwość, stosuj kable odporne na wysoką temperaturę.

14. Zalecamy używanie zasilaczy awaryjnych UPS do zasilania konsolety lub komputera sterującego. Zaleca się stosowanie UPS-ów on-line, w których napięcie sieciowe jest przekształcane na stałe ładujące akumulator i zasilające falownik, wytwarzający napięcie wyjściowe. Zanik zasilania nie powoduje przerwy w pracy falownika nawet na ułamek sekundy, gdyż cały czas zasilany jest z akumulatora.
UPS-y typu off-line, w których napięcie z falownika załączane jest dopiero w momencie zaniku zasilania, nie nadają się, gdyż w momencie przełączania przekaźnika następuje zanik napięcia na ułamek sekundy. Taka przerwa wystarcza, aby konsoleta "zgłupiała" lub całkowicie się wyłączyła. Wyobraź sobie tę ciemność na scenie w połowie koncertu i minę płatnika...

15. Czytaj dokładnie instrukcje obsługi sprzętu, zwłaszcza bardziej skomplikowanego, jak skanery, ruchome głowy itp.
Twoja konsoleta może posiadać biblioteki urządzeń pozwalające na prawidłowe adresowanie urządzeń i przypisanie poszczególnych parametrów do odpowiednich elementów sterujących, jednak nie zawsze ustawienie suwaka INTENSITY (jasność) powoduje zaświecenie urządzenia! Czasem wartość STROBE musi być ustawiona na 100%(255) lub podobnie.

16. Stosuj optoizolatory między konsoletą a urządzeniami. Uszkodzenie np. dimmera może spowodować nawet spalenie konsolety.