Zrozumienie metody
transmisji cyfrowego sygnału DMX jest bardzo ważne,
ponieważ ponad 80% problemów z systemem (nie działanie
lub działanie niewłaściwe) spowodowane jest błędnymi
połączeniami i zniekształceniami transmitowanego
sygnału. Sygnał DMX jest przesyłany poprzez
przemysłowy interfejs szeregowy standardu EIA485,
bardziej znany jako RS485. Jest on zbliżony do
powszechnego w PC-tach portu RS232, jednak trochę się
różni.
Niektóre komputery są wyposażone w interfejsy RS485,
jednak ma on inne parametry transmisji niż wymagane dla
DMX.
RS485 stosuje 2 lub 3 przewody:
-sygnał + (s+)
-sygnał - (s-)
-masa lub 0 (GND lub 0)
Stan HI (wysoki) występuje, gdy przewód s+ ma
potencjał wyższy niż s-.
Stan LO (niski) występuje, gdy przewód s+ ma potencjał
niższy niż s-.
Odbiornik jest różnicowy - ważna jest różnica
potencjałów między dwoma przewodami sygnałowymi (s+ i
s-), nie między każdym z nich a masą.
W niektórych zastosowaniach EIA485 przewodu masowego
może wcale nie być.
Dopuszczalny zakres napięć zawiera się między +12 V a
-7V.
Minimalna rozpoznawalna różnica między przewodami
wynosi 200mV (0.2V).
Zaletą transmisji różnicowej jest odporność na
zakłócenia - jeżeli np. w kablu zaindukuje się
sygnał zakłócający o napięciu 1V to zaindukuje się
on w obu przewodach taki sam.
Z zasady działania odbiornika różnicowego wynika, że
sygnał o takim samym potencjale w obu przewodach jest
pomijany - zatem zakłócenie to nie wpłynęło wcale na
wyjściowy sygnał w odbiorniku.
Jeżeli konsoleta wysyła sygnał o napięciu +/-5V i
wskutek złego lutowania, zanieczyszczonych styków i
innych przeszkód napięcie wyjściowe spadnie do +/-
0.1V to odbiornik taki sygnał jeszcze odbierze i
zdekoduje.
Pierwszą zasadą przy budowaniu instalacji DMX jest
stosowanie wyłącznie kabli do transmisji cyfrowej i
porządnych złącz. Nie wolno używać kabli
mikrofonowych, nawet gdy w urządzeniu występują
3-stykowe złącza XLR.
Kable mikrofonowe najwyższej klasy mogą przenosić
pasmo max do 80-100kHz bez zniekształceń. Sygnał DMX
ma częstotliwość 250kHz fali prostokątnej, co przy
zastosowaniu kabla mikrofonowego powoduje
zniekształcenia uniemożliwiające poprawną pracę
systemu.
Poza tym z reguły mają przewód masy połączony z obu
stron do wtyku, co w przypadku połączenia w konsolecie
masy sygnałowej z zasilającą (ziemia w sieci) może
powodować przekłamania sygnału.
Należy stosować kable odpowiadające zaleceniom
EIA485 - kable powinny mieć skręcone ze sobą żyły
sygnałowe i dobry ekran z folii i plecionki.
Połączenia przewodów między 5-pinowymi złączami
XLR:
Pin 1 - Pin 1 - masa (nie łączyć z obudową
złącza!)
Pin 2 - Pin 2 - s-
Pin 3 - Pin 3 - s+
Pin 4 - Pin 4 - dodatkowy s-
Pin 5 - Pin 5 - dodatkowy s-
Dodatkowa para bywa wykorzystywana do transmisji
zwrotnej, do zasilania zmieniaczy kolorów itp.
Obciążenie sieci
Sygnał DMX wyprowadzony z urządzenia zgodnego ze
standardem może sterować maksymalnie 32 urządzenia.
Jeżeli zachodzi potrzeba wysterowania więcej niż 32
urządzeń należy zastosować wzmacniacz lub splitter
sygnału.
Są one połączone szeregowo, tj. konsoleta do DMX IN
pierwszego urządzenia, DMX OUT pierwszego do DMX IN
drugiego itd.
Przyporządkowanie gniazd jest odwrotne niż w sprzęcie
audio - wyjście zawsze jest żeńskie, wejście -
męskie.
Uwaga!
Na końcu magistrali DMX należy umieścić terminator
magistrali w postaci rezystora 120 Om 0.2 W.
Najprościej zrobić to tak:
1. Zdobyć męską wtyczkę XLR 5 pin
2. Zdobyć rezystor
3. Przylutować rezystor do styków 2 i 3 wtyku
4. Wetknąć takie urządzonko do DMX Out ostatniego
urządzenia.
Oczywiście jeśli używamy rozdzielacza (splittera)
należy terminator umieścić na końcu każdego
odgałęzienia.
|